استفاده از Cloud Flare جهت بهبود سرعت و امنیت

سرویس کلودفلر سرویس هوشمندی است که بیشتر آن را با نام CDN می‌شناسند ولی در واقع وظایف دیگری جز CDN بودن را ایفا می‌کند. با استفده CloudFlare مدیریت و نگهداری وبسایت‌ها آسان تر می‌شود. CloudFlare در پنج زمینه به کاربران خود خدمات می‌دهد: CDN، DNS، Optimization و Security.

CDN کلودفلر چیست؟

CDN محبوب کلود فلر تهدیدات امنیتی را تا حدی رفع می نماید و خزنده هایی که همراه اسپم ها وارد سایت می شوند را مسدود می کند و همچنین میزان مصرف پهنای باند و مصرف منابع سایت را کاهش خواهد داد و در سرعت بارگذاری سایت تاثیر چشم گیری دارد که البته این موضوع وابسته به نوع سرور و تنظیمات مورد استفاده ی شما نیز می باشد. برای مثال کاربری که هاست خود را از آمریکا تهیه کرده است، برای دسترسی به سایت خود مسافت بسیار زیادی دارد! ولی کلود فلر با نگهداری نسخه های کش شده ی سایت شما در دیتاسنتر هایی که در مناطق مختلف دارد، محتویات سایت شما را از نزدیک ترین سرور بارگذاری می کند و از سرور اصلی بارگذاری نخواهد کرد مگر در مواقعی که به اطلاعاتی خاص و داینامیک نیاز باشد. بدین ترتیب به صورت چشمگیری می توان تغییر در سرعت سایت را مشاهده نمود.

این عمل بدین صورت انجام می شود که یک CDN اطلاعات ثابت مانند تصاویر را نگهداری می کند و اطلاعات متغیر مانند کد های HTML را از سرور اصلی فراخوانی می کند؛ با این کار مصرف پهنای باند هاست شما کاهش یافته و سرعت لود صفحات سایت افزایش میابد.

 

مزایای استفاده از کلود فلر

  • فعال سازی CDN و در نتیجه اتصال به نزدیک ترین سرور جهت بارگذاری سایت و میزبانی محتوا
  • فعال بودن 24 ساعته ی سایت از طریق کش های موجود در سرور های کلود فلر حتی در صورت آفلاین شدن سایت اصلی
  • بهینه سازی سایت و صرفه جویی در پهنای باند مصرفی
  • فشرده سازی کد های Java Script، CSS و HTML و در نهایت سرعت بالاتر
  • افزایش امنیت با جلوگیری از رکوئست های نا سالم، حملات DDOS Protection و SQL Injection
  • ارائه سیستم آنالیز ترافیک جهت مدیریت بهتر ترافیک ها و بازدید ها
  • قابلیت Prug Cache جهت تازه سازی کش های ذخیره شده
  • و…

 

فعال سازی کلود فلر

برای شروع فعال سازی کلود فلر بر روی سایتتان مطابق مراحل ذیل اقدام نمایید:

1- ورود به سایت رسمی کلود فلر

2-جهت ایجاد یک حساب کاربری جدید بر روی Sign up کلیک نمایید.

3- در صفحه ی باز شده آدرس ایمیل و پسورد مورد نظرتان را وارد نمایید . در نهایت  روی دکمه ی Create Account کلیک نمایید.

4-در این مرحله وارد حساب کاربری خود می شوید. از قسمت Add a WebSite نام دامنه ی خود را وارد نمایید و بر روی دکمه ی Add Site کلیک نمایید.

5- پس از بررسی رکورد های DNS صفحه زیر برای شما باز خواهد شد روی Next کلیک کنید

6- در صفحه Select a Plan ، پلن مورد نظر را انتخاب کنید (جهت ازمایش میتوانید از پلن رایگان استفاده کنید) و روی گزینه ی Confrim Plan کلیک کنید .

حتما بخوانید :  آموزش بهینه سازی PageSpeed سایت با GTMetrix (بخش اول)

7- در این قسمت لیستی از تمامی رکورد های DNS دامنه ی سایت شما ، از جمله ساب دامین ها نمایش داده خواهند شد. اگر نیاز به ایجاد رکورد جدیدی داشته باشید می توانید با کلیک بر روی Add Record رکورد مربوطه را اضافه نمایید.

در این مرحله می توانید تعیین نمایید که سیستم کلود فلر بر روی کدام ساب دامین ها و رکورد ها فعال و یا غیرفعال باشد. ابر های نارنجی رنگ به معنای روشن بودن سیستم برای رکورد مربوطه می باشد. با کلیک بر روی هر ابر می توانید آن را فعال یا غیر فعال نمایید.

پس از انتخاب  بر روی Continue کلیک نمایید.

 

8- در این مرحله ، کلود فلر دو DNS جدید برای دامنه ی سایت شما نمایش می دهد. می بایست DNS های دامنه ی سایت خود را بر روی DNS های داده شده تنظیم نمایید و DNS های قبلی را حذف نمایید.

 

در این مرحله از مراحل فعال سازی کلود فلر ، اقدامات لازم انجام شده است، به صفحه ی اصلی سایت و تب Overview منتقل خواهید شد. همانطور که در تصویر مشخص است وضعیت یا Status سایت شما بر روی Pending یا معلق قرار دارد. در این حالت می بایست مدت زمانی را منتظر بمانید.

با کلیک بر روی Recheck Nameservers می توانید از وضعیت DNS ها را بررسی نمایید.

 

تب های داشبورد  Cloud Flare

 

Analytics (بررسی وضعیت سایت )

در این قسمت می توانید میزان رکوئست ها را مشاهده نمایید.

 

فشرده سازی فایل های HTML، CSS و JavaScript

در حساب کاربری خود ، قسمت Speed را باز نمایید.

از بخش Auto Minify تیک مربوط به گزینه های HTML، CSS و JavaScript را فعال نمایید.

در این مرحله می توانید برای اعمال سریع تر تغییرات ، کش های موجود در سرور های کلود فلر را تازه سازی نمایید. بدین منظور :

قسمت Caching را باز نمایید و از قسمت Purge Cache می توانید یک قسمت از سایت یا کل آن را تازه سازی نمایید.

 

Firewall کلود فلر

این ابزار به شما امکان تعریف نمودن رول های امنیتی برای سایت را می دهد. می توانید ip های مجاز و غیر مجاز برای دسترسی به سایت را تعریف نمایید و …

توجه داشته باشید قسمت IP Firewall در پلان رایگان قابل استفاده می باشد ولی قسمت Web Application Firewall نیاز به ارتقاع به پلان Pro دارد. امکانات مربوط به DDOS Protection نیز در پلان Business قابل دسترسی می باشد. پس در صورت نیاز به این امکانات که امکانات بسیار مفید و پرکاربردی مخصوصا برای سایت های بزرگ می باشد می بایست از اکانت های قابل خرید کلودفلر استفاده نمایید.

در نهایت می توان از بخش IP Firewall نیز به بهترین شکل ممکن استفاده نموده و دسترسی های غیر مجاز به سایتمان را قطع نماییم. این قسمت بسته به موارد امنیتی به صورت های مختلفی قابل تنظیم می باشد.